Kondisi Psikologis Siswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Penjas Pada Kelas Tatap Muka Terbatas

  • Yahya Eko Nopiyanto Universitas Bengkulu
  • Dian Pujianto
  • Ibrahim Ibrahim

Abstract

This study seeks to reveal the psychological condition of grade 6 elementary school students at SD Negeri 38 Bengkulu City using quantitative descriptive methods. All 6th grade students became the population and research sample with a total of 27 students. The instrument used was in the form of a questionnaire which was distributed online to students. This instrument contains 25 questions consisting of 5 indicators, namely motivation, interest, anxiety, concentration, and stress. The level of validity of the instrument used is 0.6 while the reliability is 0.836. In order to determine the psychological condition, the data were analyzed from the ideal mean value and standard deviation. The results of the analysis can then be concluded that the psychological condition of students is in the moderate category with an average value of 77.5.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriliana, I. P. A., Suranata, K., & Dharsana, I. K. (2019). Mereduksi kecemasan siswa melalui konseling cognitive behavioral. Indonesian Journal of Educational Counseling, 3(1), 21-30. https://doi.org/10.30653/001.201931.46
Bahrodin, A., & Widiyati, E. (2021). Tingkat Stres Akademik Siswa Kelas Vi Pada Pembelajaran Tatap Muka (PTM) Terbatas. SAINSTEKNOPAK, 5(1).
Barseli, M., Ahmad, R., & Ifdil, I. (2018). Hubungan stres akademik siswa dengan hasil belajar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 40-47. https://doi.org/10.29210/120182136
Darmawan, S. (2018). Pengaruh lingkungan sekolah, peran guru dan minat belajar siswa terhadap motivasi belajar penjas SD Inpres Buttatianang I Makassar. Jurnal Muara Pendidikan, 3(2), 103-111.
Febrianti, S., Nursafwa, H., Arifin, B., Hayati, I., & Zailani, Z. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Mahasiswa di Masa Pandemi Pada Mata Kuliah Penulisan Karya Ilmiah di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 48-57.
Lestari, E. P., & Yusufi, A. (2021). Tingkat Stres Akademik Selama Pandemi Covid-19 Siswa Sd Negeri Sridadi 04 Kecamatan Sirampog Kabupaten Brebes. Jurnal Tawadhu, 5(2), 128-142. https://doi.org/10.52802/twd.v5i2.228
Limbong, O. P., Tambunan, W., & Limbong, M. (2021). Kesiapan Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Di Smk Negeri 2 Toraja Utara Pada Masa Pandemi. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(1), 37-45. https://doi.org/10.33541/jmp.v10i1.3265
Lubis, H., Ramadhani, A., & Rasyid, M. (2021). Stres akademik mahasiswa dalam melaksanakan kuliah daring selama masa pandemi Covid 19. Jurnal Psikologi, 10(1), 31-39. DOI: 10.30872/psikostudia
Mutiara, D. N. E. (2021). Dampak COVID-19 (Coronavirus Disease 2019) Terhadap Proses Pembelajaran dan Psikologis Bagi Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(3), 200-207. Retrieved from https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/4196
Nopiyanto, Y. E. (2020). Hambatan Guru Pendidikan Jasmani Generasi 80-an dalam Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Sporta Saintika, 5(2), 139-148.
Nopiyanto, Y. E., Sutisyana, A., Raibowo, S., & Yarmani, Y. (2021). Blended Learning with Jigsaw in Increasing Interest, Motivation, and Learning Outcomes in Sports Sociology Learning. Kinestetik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 5(1), 26-34. https://doi.org/10.33369/jk.v5i1.13905
Norma, N., Widianti, E., & Hartiningsih, S. S. (2021). Faktor Penyebab, Tingkat Stres dan Dampak Stres Akademik pada Mahasiswa dalam Sistem Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmiah STIKES Kendal, 11(4), 625-634. https://doi.org/10.32583/pskm.v11i4.1656
Nova, P., Gani, R. A., & Julianti, R. R. (2021). Tingkat Kecemasan Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Telagasari dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Menghadapi Pertemuan Tatap Muka di Sekolah Pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(5), 292-300. https://doi.org/10.5281/zenodo.5541025
Oktawirawan, D. H. (2020). Faktor pemicu kecemasan siswa dalam melakukan pembelajaran daring di masa pandemi covid-19. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(2), 541-544. 10.33087/jiubj.v20i2.932
Pawicara, R., & Conilie, M. (2020). Analisis Pembelajaran Daring terhadap Kejenuhan Belajar Mahasiswa Tadris Biologi IAIN Jember di Tengah Pandemi Covid-19. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 29-38. https://doi.org/10.35719/alveoli.v1i1.7
Pramana, R. A., & Syafei, M. M. (2021). Survei Minat Belajar Penjas dan Tingkat Kesegaran Jasmani Siswa Kelas X di SMK Pamor Cikampek Pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal ilmiah Wahana Pendidikan, 7(4), 362-372. https://doi.org/10.5281/zenodo.5155262
Raibowo, S., & Nopiyanto, Y. E. (2020). Proses Belajar Mengajar Pjok Di Masa Pandemi Covid-19. STAND: Journal Sports Teaching and Development, 1(2), 112-119. https://doi.org/10.36456/j-stand.v1i2.2774
Sari, A. K. (2021). Kurangnya Minat Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19 Di SMP Negeri 2 Kampung Rakyat. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS), 13(2), 175-179.
Setiawan, Y., Abduloh, A., & Nasution, H. N. (2021). Minat Siswa dalam Pembelajaran Penjas pada Masa Pandemi Covid-19 di SMPN 1 Telukjambe Barat Karawang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(5), 301-309. https://doi.org/10.5281/zenodo.5541056
Simbolon, N. (2014). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar peserta didik. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 1(2). https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v1i2.1323
Stevani, H., Andriani, R., & Fijriani, F. (2019). Analisis Kondisi Psikologis Siswa Serta Implikasinya Terhadap Program Bimbingan Dan Konseling. ENLIGHTEN: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(2), 62-67. https://doi.org/10.32505/enlighten.v2i2.1343
Syafei, M., Abduloh, A., & Nasution, N. S. (2021). Motivasi Belajar Siswa dalam Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Kelas XI SMK Bina Karya 1 Karawang di masa Pandemi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(8), 435-439. https://doi.org/10.5281/zenodo.5773972
Ulfah, A. N., & Ariati, J. (2018). Hubungan Dukungan Teman Sebaya Dengan Motivasi Berprestasi Pada Santri Pesantren Islam Al-Irsyad, Kecamatan Tengaran, Kabupaten Semarang. Jurnal Empati, 6(4), 297-301.
Winarni, M., Anjariah, S., & Romas, M. Z. (2016). Motivasi belajar ditinjau dari dukungan sosial orangtua pada siswa SMA. Jurnal Psikologi, 2(1).
Winata, I. K. (2021). Konsentrasi dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Pembelajaran Online Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1), 13.
Published
2022-03-31