Pengaruh Model Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Chest Pass Permainan Bola Basket Ditinjau Dari Motivasi Belajar Peserta Didik
Abstract
Skills competency is one aspect that must be achieved in learning. However, sometimes this cannot be achieved due to inappropriate learning strategies. This research aims to determine the effect of STAD type cooperative learning assisted by visual fedback on the learning outcomes of basketball game chest passes in terms of students' learning motivation. This research uses a quasi-experimental method using a post-test only control group design. The population is 358 students in class The sampling technique uses random sampling with random groups to determine the experimental and control classes. The samples in each cell were 19 people. Data was collected through tests and analyzed using two-way Anova analysis followed by the LSD test. The results of the research show that the STAD type cooperative learning model assisted by visual feedback has a significantly better impact on learning outcomes for chest passes in the game of basketball compared to learning outcomes using conventional models. There was an interaction between the learning model and learning motivation, where it was found that the STAD cooperative learning model assisted by visual feedback was more suitable for students with high learning motivation, but on the other hand, low learning motivation was more suitable for using the conventional model. It is concluded that the STAD type cooperative learning model can improve learning outcomes for chest passes in basketball in high school
Downloads
References
Ahmad Taufik. 2020. “Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Penjaskes Materi Permainan Bola Kecil melalui Metode Pembelajaran Kooperatif Model STAD (Student Teams Achievement Division) pada Siswa Kelas VI SDN Bangkiling”. Tersedia pada: https://rumahjurnal.net/ptp/article/view/897 (Diakses pada 05 Januari 2023).
Andrian. D., Wahyuni.A., Ramadhan.S.,Enabela Novilanti.R.F, Zafrullah. 2020. Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Peningkatan Hasil Belajar, Sikap Sosial, dan Motivasi Belajar. Jurnal Inovasi Matematika (Inomatika). (2)1, 1-10
Andriyanto, S. S., et al. (ed.). Model Pembelajaran Kooperatif. Penerbit Lakeisha, 2022. (SOJO/17 Sep 2023). Tersedia pada: https://books.google.com/books/
Aniek Christianti Mustika, Lasmawan. I W., Candiasa. I M. 2013. Pengaruh Pembelajaran Kooperatif STAD Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Motivasi Belajar Pada Pembelajaran Matematika SIswa Kelas IV SD Saraswati Tabanan. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar ( 3)
Azizah, D. N. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division (Stad) Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Geografi Di Sma. Jambura Geo Education Journal, 3(1), 28–35. https://doi.org/10.34312/jgej.v3i1.13787.
Burengge, S. S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan Kontekstual bagi Siswa SDN 7 Tentena Sulawesi Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), 275. https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2832.
Darmayanti, N. P. ., Wiarta, I. W., & Agustika, G. N. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran STAD berbasis Portofolio terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. International Journal of Elementary Education, 2(3), 228. https://doi.org/10.23887/ijee.v2i3.15962.
Dharmadi. M. A. 2009. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Observasional Bandura Terhadap Hasil Belajar Teknik Dasar Bola Basket Ditinjau Dari Kemampuan Koordinasi Mata dan Tangan (Studi pada Mahasiswa Semester III Jurusan Penjaskesrek Fok Undiksha Tahun Akademik 2009/2010). Tersedia pada: https://ejournal.pasca.undiksha.ac.id. Diakses pada tanggal 3 Januari 2024.
Elendiana, M., & Prasetyo, T. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran NHT dan Model Pembelajaran STAD Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 228–237. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.932.
Habibbulloh, M., & Arifin, A. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Stad Menggunakan Alat Peraga Alquran Untuk Meningkatkan Penguasaan Tajwid. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 189–202. https://doi.org/10.14421/jpai.2019.162-04.
Hanafiah dan Suhana. 2009. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung : PT Refika Aditama
Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., Sari Lase, I. P., Ndruru, M.,Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1),325. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022.
Isnawati Israil. 2019. “Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP Negeri 1 Kayangan”. Tersedia pada: http://e- journal.undikma.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/1807. (Diakses pada 05 Januari 2023).
Ivylentine Datu Palittin, Wihelmus Molo, Ratna Purwanty. 2019. Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Peserta didik. (6) 2, (101-109). Terdapat pada : http://ejournal.unmus.ac.id/index.php/magistra. Diakses pada 02 Desember 2023
Marheni, N. K., Jampel, I. N., & Suwatra, I. I. W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe (STAD) Terhadap Sikap Sosial dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 351. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i3.27414
Novianti, L. A., Anjarini, T., Guru, P., Dasar, S., & Purworejo, U. M. (2022). Penerapan Model STAD Berbantuan Media Monopoli Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Sub Tema Manfaat Tumbuhan Bagi Kehidupan Manusia Di Kelas III SD Negeri Korowelang. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 76–84. https://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jpd/article/view/2016
Nurmahni Harahap. 2013. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Kognitif, Motivasi, Dan Aktivitas Belajar Siswa Pada Konsep Ekosistem Di Mtsn Model Banda Aceh”. Tersedia pada: https://ejournal.bbg.ac.id/visipena/article/view/212 (Diakses pada 06 Januari 2023).
Prananda, G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Pedagogik, 6(1), 122–130. https://doi.org/10.37598/pjpp.v6i2,%20Oktober.648.
Prananda, G., & Hadiyanto. (2019). Korelasi Antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 909–915. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i3.181.
Putri Kemuning Sari. Ni. P., Anak Agung Gede Agung. 2023. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Poster terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa. Jurnal Media dan Teknologi Pendidikan. (3)1;10-20. https://doi.org/10.23887/jmt.v3i1.54749
Rike Andriani dan Rasto. 2019. Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar peserta didik. (4)1, 80-86. Terdapat pada http://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper. Diakses pada 02 Desember 2023
Riska, Syamsu, dan Marungkil Pasaribu. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI SMAN 1 Tikke Raya. Media Eksakta. 16 (2) : 79-83
Rokhanah, N., Widowati, A., & Sutanto, E. H. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (STAD). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3173–3180. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.860
Rosalia Marselina Olinan., Sigit Sujatmika. 2017. Penagruh STAD Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA. (4)2.
Sanjaya, Wina. (2006) . Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pembelajaran.Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Septian, A., Agustina, D., & Maghfirah, D. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 10. https://doi.org/10.33365/jm.v2i2.652.
Slavin, J. & Ysseldiyke, J.E. 1995 Assessment. Edition. Boston: Houghton Mifflin
Sri Adnyani.N M.,Natajaya. I N., Arya Sunu. I G K. 2014. Penagruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Administrasi Pendidikan ( 5)
Sukaesih, O. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Pada, 3(2), 46–59. Tersedia pada: https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v2i1.1321
Sumilat, J. M., & Matutu, V. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Divisions) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sisiwa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 865–870. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.392.
Sunilawati. Ni. M., Dantes. N., Candiasa. I.M. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Numerik Siswa Kelas IV SD. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Dasar. (3)
Suryana, A., Sugianto, A., & Bahari, A. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Student Teams Achivement Divisions (STAD) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Dirosah Islamiyah, 3(2), 166–179. https://doi.org/10.47467/jdi.v3i2.351
Suwatra, dkk. 2007. Modul Belajar dan Pembelajaran. Singaraja: UNDIKSHA.
Winaastari, N. P. A., Yudiana, K., & Kusmariyatni, N. N. (2020). Model Pembelajaran STAD Berorientasi THK Meningkatkan Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(2), 280. https://doi.org/10.23887/jp2.v3i2.26617.
Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 17–23. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.1754.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.